Wartości odżywcze i witaminy

W codziennej diecie człowieka ważne jest, aby nie zabrakło podstawowych wartości odżywczych i witamin, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Warto zwrócić szczególną uwagę na takie produkty jak wątróbka, która niestety za swój smak, wygląd czy zapach jest eliminowana z diety bądź całkowicie odrzucana przez ludzi. Wartości odżywcze i witaminy wątróbki są od wieku cenione w węgierskiej kuchni, dlatego warto zastanowić się nad wcieleniem do naszego jadłospisu dań z wątróbki.

Wątróbka jest bogatym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza i witaminy z grupy B12. Żelazo jest bardzo pomocne w budowaniu czerwonych krwinek a co za tym idzie zapobiega anemii. To także źródło kwasu foliowego tak bardzo potrzebnego kobietom w ciąży. W dużej mierze składniki zawarte w tym produkcie odpowiadają za nasz układ krwionośny, pracę mózgu oraz układ nerwowy. Witamina PP utrzymuje w dobrym stanie nasz układ pokarmowy, rozszerza naczynia krwionośne, czym przyczynia się do znacznego obniżenia poziomu wystąpienia choroby wieńcowej czy zatoru, dlatego powinna być spożywana przez osoby starsze, mające problemy z sercem czy układem krążenia.

Wątróbka a małe dziecko

Małe dzieci powinny jeść wątróbkę w ograniczonych ilościach. Dla nich najważniejszym w tym pokarmie składnikiem jest witamina A która poprawia wzrok, wzmacnia odporność organizmu, spowalnia procesy starzenia się oraz sprawia, że wszelkie rany czy blizny szybciej się goją.

Kto nie powinien jeść wątróbki w dużych ilościach?

Wątróbka posiada mnóstwo cholesterolu, dlatego jej spożycie należy ograniczyć do dwóch razy w tygodniu maksimum. Nie jest to produkt godny polecenia osobom otyłym, mającym problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi.Powinny na nią również uważać kobiety w ciąży.

Jak przechowywać?

Wątróbkę należy spożywać tylko i wyłącznie świeżą, dlatego po jej kupieniu, przechowujemy ją do dwóch dni w lodówce. Najlepiej, jeśli owiniemy ją w papierową torbę lub włożymy do nieprzezroczystej miseczki. W taki sposób uchronimy cenną witaminę A zawartą w wątróbce, która jest bardzo wrażliwa na działanie światła. Najlepiej połączyć ją z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi, które są zawarte w sałacie zielonej bądź jabłku.

Categories
    Search
    Archives